یکشنبه, 10 بهمن 1395 ساعت 13:58

از خلبانان بالگردهای ترابری 214 بود که تولدش در شهرستان سراب می‌باشد. با تحصیلات چهارم متوسطه در سال 1352 جهت خلبانی بالگرد در هوانیروز استخدام شد.

خلبان شهید: سرهنگ محمدرضا راغبی سراب

تاریخ تولد: 1331

تاریخ شهادت: 24/7/1363

یگان: هوانیروز (کرمانشاه)

محل تولد: سراب

محل شهادت: غرب

محل دفن: تهران (بهشت‌زهرا)

این خواجه چو جویی که شب قدر بدانی

هرشب، شب قدر است اگر قدر بدانی

(قرآن و دانشوران ـ سعدی)

از خلبانان بالگردهای ترابری 214 بود که تولدش در شهرستان سراب می‌باشد. با تحصیلات چهارم متوسطه در سال 1352 جهت خلبانی بالگرد در هوانیروز استخدام شد. پس از گذراندن دوره‌های آموزش نظامی، دروس زبان انگلیسی و فن پرواز به درجه ستوانیار سومی رسید و در پایگاه هوانیروز مسجدسلیمان به انجام وظیفه مشغول شد. پرونده خدمت نظامی خلبان راغبی سرشار از مأموریت‌های جنگی و مردم‌یاری می‌باشد. او مؤمون خلبانی ایثارگر بود که پس از انقلاب و به‌خصوص در چهار سال از جنگ نهایت تلاش و جانفشانی را از خود نشان داد. پروازهای متعدد در ارتفاعات غیرمترقبه و کمک به مصدومین سیل و زلزله، نیرو و مهمات و آذوقه‌رسانی به رزمندگان در نقاط صعب‌العبور جبهه‌های غرب و جنوب، نجات مجروحین و مصدومین سوانح هوایی و ایفای نقش در سمت بالگرد تیم نجات تیم‌های عملیاتی هوانیروز گوشه‌هایی از فعالیت‌ این تیزپرواز فداکار هوانیروز می‌باشد.

آخرین مأموریت و پرواز او در سال 1363 در جبهه غرب می‌‌باشد. در 24 مهرماه یک فروند بالگرد 214 به خلبانی محمدرضا راغب و کمک‌خلبانی پرویز خلیلیان تیلمی و درجه‌دار فنی ذبیح‌الله دشتمیان جهت انجام مأموریت از ارومیه به سنندج پرواز می‌کند که در ده مایلی سنندج بالگرد آنها دچار سانحه و نزدیک زمین متلاشی می‌شود. در آن سانحه هر دو خلبان و درجه‌دار دشتمیان به شهادت می‌رسند.

خلبان محمدرضا راغبی با درجه سرهنگی در آمار شهدای هوانیروز و جنگ منظور شده و مزارش در بهشت‌زهرای تهران می‌باشد.

منبع: راهیان معراج